Algemeen
Bestcare heeft de beschikking over maximaal 10 email boxen. Dat kan uitgebreid tegen meerkosten. (Overleg met TransIP.)
Gelukkig is dat niet echt nodig omdat de meeste emailadressen met een verwijzing kunnen ingesteld worden,
zodat bijvoorbeeld email naar het adres “ikhebeenvraag@bestcaredierenartsen.nl” doorgestuurd wordt naar 1 of meerdere leden.
(Deze zogenaamde forwarders worden ingesteld door beheerders, dus aan een beheerder vragen.
Die kan het “hoe” op deze website onder beheer informatie vinden.)
Er zijn momenteel 8 mailboxen in gebruik, die meestal ook naar leden doorverwijzen, maar ook als mailbox zelf
toegankelijk zijn. Het voordeel is dan dat er altijd centraal een archief is waarin de mail verzameld wordt,
waar je dus op terug kunt vallen indien een functie wordt overgedragen. (Anders staat de email alleen bij zo’n lid in
de “prive” box, of bij de betreffende dierenkliniek.) De meeste bestuursfuncies hebben zo’n box.
We hebben nu:
info@bestcaredierenartsen.nl
inkoop@bestcaredierenartsen.nl
nascholing@bestcaredierenartsen.nl
patrick@bestcaredierenartsen.nl
penningmeester@bestcaredierenartsen.nl
secretaris@bestcaredierenartsen.nl
voorzitter@bestcaredierenartsen.nl
webbeheer@bestcaredierenartsen.nl
Er zijn twee manieren om toegang te krijgen tot zo’n mailbox:
- Via webmail, dus via je browser, zoals firefox, chrome, of edge
- Via een mailprogramma op je computer of telefoon.
WEBMAIL GEBRUIKEN
Je kunt inloggen via de link
https://transip.email/
met als gebruiker het volledige email adres. Wachtwoord opvragem bij de voorzitter of beheerder. (NOOIT hier neerzetten.)
De interface ziet er fris en modern uit. Je kunt allerlei uitleg vinden bij:
https://www.transip.eu/knowledgebase/323-using-the-transip-webmail-client
Er zitten ook wel een paar eigenaardigheden in, de belangrijskte is dat email standaard niet gesorteerd wordt, zoals we dat gewend zijn: met de laatste bovenaan. En hij staat standaard in het engels. Dat staat nu wel vooringesteld, maar om aan te geven hoe dat moet:
Sorteren binnekomende email
Je klikt op het tandwieltje in je “Postvak In”
en in het volgende scherm kies je rechts voor “Sorteer op kolom” en “Onvangstdatum”,
en onderaan kun je nog de “Sorteervolgorde” wijzigen indien nodig in “aflopend”.
Taal instellen
Je kiest rechts boven in settings:
Daarna kies je “Gebruikersinterface” en NU zie je “Taal” of “Language”
Daar kun je dan de gewenste taal instellen.
OUTLOOK (OF ANDERE CLIENT) INSTELLEN
Bij het nieuwe pakket gaat dit meestal automatisch.
Bijvoorbeeld, je wil in outlook het account voorzitter@bestcaredierenartsen.nl koppelen. Je kiest in outlook voor “bestand” en “+account toevoegen” of “file” en “+add account”, kiest niet voor handmatig instellen en vult je emailadres in en wachtwoord, dus voorzitter@bestcaredierenartsen.nl en het wachtwoord. De rest doet outlook zelf, die vraagt alle gegevens op en stelt het in!
Bij mij ging dat goed bij Outlook 2010 tot 2019. Pas als dat niet werkt of wanneer je een andere programma wil instellen,
volg je de uitgebreidere instructies in deze URL’s, of je roept de hulp in van een technicus:
https://www.transip.nl/knowledgebase/email/531-mijn-e-mail-instellen-outlook-office
https://www.transip.nl/knowledgebase/email/534-mijn-e-mail-instellen-outlook-windows
Als je de hulp in roept van een technicus, dan gebuikt zij deze info:
Instellingen voor inkomende e-mail (IMAP)
- Server: imap.transip.email
- Poort: 993
- SSL: ingeschakeld
- Gebruikersnaam: je e-mailadres
- Wachtwoord: het wachtwoord dat je voor dit e-mailadres hebt ingesteld
Instellingen voor inkomende e-mail (POP3)
- Server: pop3.transip.email
- Poort: 995
- SSL: ingeschakeld
- Gebruikersnaam: je e-mailadres
- Wachtwoord: het wachtwoord dat je voor dit e-mailadres hebt ingesteld
Instellingen voor uitgaande e-mail (SMTP)
- Server: smtp.transip.email
- Poort: 465
- SSL: ingeschakeld
- Gebruikersnaam: je e-mailadres
- Wachtwoord: het wachtwoord dat je voor dit e-mailadres hebt ingesteld