Pagina's rubriceren en toegang regelen.
Rollen: wie kan er wat zien
Omdat deze website openbare inhoud en afgeschermde inhoud bevat, is er een “Members” plugin toegevoegd die dat regelt. Die definieert rollen, en zorgt ervoor dat je op allerlei plekken kan aangeven voor welke rollen content beschikbaar moet zijn: bij pagina’s, media bestanden, menu items, enz.
Rollen
Allereerst zijn er 2 nieuwe rollen. We hebben nu de volgende 4 rollen:
1. Geen rol. Of niet ingelogd. | Bedoeld voor openbaar | |
2. Leden ASA | Voor gewone leden. | |
3. Leden ASI | Voor leden die ook aan de Inkoop meedoen. | |
4. Redacteurs | In menus: Editors | Leden die ook pagina’s kunnen wijzigen en aanmaken. |
5. Beheerders | In menus: administrators | Die hebben alle mogelijkheden om de WordPress website te beheren. |
Hierarchie
Deze rollen vormen een hierarchie in de volgorde zoals de nummering hierboven. Als je geen rol hebt (niet ingelogd ben) kun je vrijwel niets, en alleen openbare pagina’s zien. Als je tot 2 “leden ASA behoort” kun je alles bij 1 en 2, als je tot 3 “leden ASI” behoort kun je alles van 1 t/m 3 enz.
Rol 1 bestaat niet als aparte rol in alle instellingen. Als je geen rol kiest is het eigenlijk als het ware rol 1.
Om dit goed te laten werken spreken we het volgende af:
- We kennen bij pagina’s en menu’s altijd maar 1 rol toe: de minimale rol die je moet hebben om het item te mogen zien.
- We geven mensen/gebruikers WEL meerdere rollen, zodat ze alles kunnen doen wat daar bij hoort volgens de hierarchie. Dit betekent dat iemand als hij rol 3, heeft OOK rol 2 moet hebben. Bij rol 5 dus ook 2,3, en 4
Deze manier van werken geeft de hierarchie en het minste onderhoud aan de pagina’s.
Pagina categorieën
Nu is het toekennen van rollen aan pagina onoverzichtelijk geregeld: het staat onderaan in de bewerk pagina. Dan moet je eerst “bewerken” kiezen,
en helemaal naar onderen scrollen, waar je de rollen kan zien. Veel te tijdrovend en gedoe.
Je kunt het standaard niet rechtstreeks in het pagina menu zien in het dashboard.
Daarom is er een plugin met pagina categorie systeem toegevoegd dat grotendeels overeen komt met de rollen. We hebben de volgende categorieën:
1 Iedereen | Iedreeen mag het zien |
2 leden ASA | alle leden mogen het zien |
3 leden ASI | alleen inkoop leden mogen het zien |
4 beheerders | redacteuren en beheerders mogen het zien |
5 technisch | Speciale categorie: Pagina’s die nodig zijn om functionaliteit te laten werken, zoals login, password reset. Deze pagina’s niet verwijderen, en alleen bewerken als je weet hoe alles werkt. |
Je kiest in principe 1 van de eerste 4 categorieen, en voegt daar 5 “technisch” aan toe als het om een speciale pagina gaat.
Wat kan je hiermee? Allereerst kun je dus direct in het overzicht zien waarvoor een pagina bedoeld is. Anders is het onderhoud echt niet te doen.
Daarnaast kun je in het pagina overzicht filteren: rechtsbovenin zie je filter, links daarnaast de categorieën. KIes een categorie en klik op filter, en je hebt een selectie van alle pagina’s van 1 categorie. Overzichtelijk, en daarmee kun je bijvoorbeeld 1 voor 1 van alle ASA pagina’s controleren of de rollen goed staan.
Wat kun je er NIET mee: werkelijk bepalen wie iets mag zien. Daar moet je de rollen voor gebruiken.
Dubbel
Ja, dat is vervelend. Je moet de rollen en pagina categorieen dubbel bijhouden! Dat is omslachtig, maar beter dan geen overzicht hebben welke pagina waarbij hoort. Dat laatste geeft gegarandeerd fouten bij het toekennen van rechten aan een pagina.
Je kunt nu heel zien welke pagina’s geen categorie hebben, bijv als iemand een pagina aanmaakt en dat vergeet te zetten. Dan je de categorie toewijzen en gelijk de rollen goed zetten. Voorheen bleef dat onopgemerkt, totdat iemand bij toeval merkte dat een pagina openbaar was, waar dat niet de bedoeling was.
Als de beheerder nog een oplossing vind om dit te automatisch aan elkaar te koppelen, zal hij/zij dat doen.
Pagina toegankelijkheid regelen (rol toekennen)
Dit kan alleen met “bewerken”, niet met snel bewerken. Kies “bewerken” en scroll helemaal naar onderen, naar “Inhoud permissies”. Niet verwarren met rechts “categorieën”.
Wijs daar de rol toe die bepaalt wie de pagina mag zien.
- Helemaal geen rol: iedereen mag het zien
- Kies anders 1 rol, de minimale rol in de hierarchie die de pagina mag zien. Dus leden ASA als alle leden (ASA en ASI, en natuurlijk redacteuren en beheerders) het mogen zien. Of leden ASI als alleen inkoopleden en redacteuren en beheerders het mogen zien.
- Voor alle beheer uitleg paginas kies je redacteur of zelfs beheerder. Het is voor redacteuren handig om alle uitleg te kunnen lezen, ook al hebben zij niet altijd de rechten om er iets mee te doen.
Je kunt hier ook een boodschap opgeven die mensen die te zien krijgen als ze per ongeluk toch op de pagina komen, zonder de benodigde rechten. Ga daarvoor ook helemaal naar onderen, en klik op foutbricht. een voorbeeld van zo’n foutbericht:
[ box type=”warning”]Deze inhoud is alleen voor beheerders en redacteuren. Log in met de juiste gebruiker om de inhoud te zien.[/box]
Pagina’s rubriceren (categorie toekennen)
Om een pagina snel aan de juiste categorie toe te wijzen kun je kiezen voor snel bewerken. Kies dan 1 of meerdere categorieën: asa, asi, beheerder, en/of technisch.
(Je kiest in principe 1 van de eerste 4 categorieen, en voegt daar 5 “technisch” aan toe als het om een speciale pagina gaat.)
Daarna updaten klikken.
Je kunt ook voor “bewerken kiezen en direct onderaan de rollen controleren en bewerken. Kies daarna voor “updaten” bij een gepubliceerde pagina, of “opslaan” bij een concept (rechts bovenaan).